|
|||||||||
|
Zomercruise kanaaleilanden. |
||
|
De titel van dit verslag weerspiegelt enigszins de
fantastische omstandigheden, die wij dit jaar (1989) aantroffen tijdens onze
zeiltocht naar de Kanaaleilanden. 'Wij' zijn vriendin Monique, ondergetekende en
onze PIONIER, een Waarschip 740. Startend in IJmuiden waren Scheveningen, Stellendam, Oostende, Boulogne en Cherbourg de etappeplaatsen op de heenweg. Door op de terugreis alleen Ramsgate aan te lopen, bleven er ruim twee weken over om dit prachtige zeilgebied te verkennen. Op Alderney waren wij al eens
eerder geweest, zodat wij dit eiland nu oversloegen. Via Sark, Guernsey en
Jersey werd ons 'keerpunt' St. Malo in Frankrijk. Voordat onze thuisreis echt
ging aanvangen, hebben wij nog een dag op Herm doorgebracht. Guernsey en Jersey worden
regelmatig beschreven; over Herm en Sark hoor je minder, terwijl vooral het
laatste toch een hoogtepunt in onze vakantie was. Een foto in 'Classic Passages' van Yachting Monthly
lokte ons naar een prachtige ankerbaai op Sark. Vanaf Cherbourg is Sark in
ongeveer 6 uur bereikbaar met in principe het gehele traject stroom mee (een
absolute voorwaarde in de Alderney-race*). Met een vertrek van 1 uur na HW
Cherbourg loopt de stroom op zee
weliswaar nog tegen, maar dicht onder de Franse kust al richting Cap de la
Hague, terwijl de aankomst in de race gelijk met de stroomkentering valt. De Alderney-race* is een verhaal apart. Ik heb het
water zelden zo 'van slag' gezien als daar. Maar laat u zich niet weerhouden
door de stroomversnellingen en draaikolken; met goed weer is het best te doen.
Waakzaamheid is geboden bij stroom-tegen-wind-omstandigheden; een golfje kan dan
gauw binnensluipen. Life-lines zijn (als altijd) een must. Halverwege Sark ligt de Banc de la Schôle, die wij
letterlijk links laten liggen. Ons doel is Havre Gosselin, een ankerbaai net
achter de passage tussen Brecqhou en Sark. In deze nauwe doorgang van nog geen
80 meter breed staat bij tijd en wijle een geweldige stroom, hetgeen de
doorvaart tot een snelle maar spannende gebeurtenis maakt. Onnodig te zeggen dat
dit uitsluitend bij goed weer(wind en zicht) veilig te doen is. Havre Gosselin is voor onze
begrippen diep ankerwater (10m. bij laag water). Nadat wij dit op verschillende
plekken uitgeprobeerd hebben, blijkt ons 10 kg. FOB-anker met 10m. ketting en 60
m. lijn niet voldoende te zijn. Een extra BRUCE-anker (5 kg. met 10 m. ketting)
voor het hoofdanker brengt de oplossing. Het uitbrengen van nog meer ankerlijn
zou wenselijk zijn (zeker bij hoogwater) maar was niet mogelijk door de dan te
grote draaicirkel en de kans op aanvaring met de omliggende jachten. Dit ankeren is, alweer, alleen
mogelijk bij goed weer met de juiste windrichting. De baai is open naar W tot
ZZW en met een wind tot 3Bf. uit deze richting is het nog goed toeven. Het
uitluisteren van de weersverwachtingen is dagelijkse routine maar is onder deze
omstandigheden nog belangrijker. Bij toenemende wind en deining moet een
ankerbaai aan de andere kant van Sark opgezocht worden. Sark is een hoog eiland met
rondom 75 tot 100 m. hoge kliffen. Een bezoek aan het eiland begint dan ook
onvermijdelijk met een klimpartij; in ons geval 299 treden afgewisseld met
stijle zand- en rotspaden. Het eiland is autovrij en er zijn geen verharde
wegen. Er zijn fietsen te huur en men kan zich laten vervoeren per paard en
wagen. Wij prefereren de eigen benenwagen en wandelen dwars over het eiland naar
de enige haven van Sark, Creux Harbour. Dit piepkleine haventje valt droog en is
in gebruik door enkele plaatselijke boten. Bezoekende jachten liggen of buiten
voor anker of vullen de laatste gaatjes in de haven op. Dagtoeristen worden hier
per 'Koegelwieck' aangevoerd en met tractor+aanhanger naar boven gebracht. Het dorpje op Sark ligt zo ongeveer in het midden.
Enkele huizen, enkele winkels en natuurlijk een pub. Ons hart werd gestolen door
een in golfplaten opgetrokken winkeltje, waar werkelijk van alles te koop was;
van tweedehands schoenen tot luxe sieraden, van groente en fruit tot lekkere
delicatessen. Monique was vooral gecharmeerd van de met divers gekleurd
snoepgoed gevulde (voormalige) wekpotten. De zandpaden en het paarden verkeer,
de eenvoud van de inwoners en de sfeer in de pub, het geweldige natuurschoon en
de overal aanwezige bloemenpracht, brachten ons in gevoel 100 jaar terug in de
tijd. Na 4 dagen in Havre Gosselin
gelegen te hebben, gaan we door naar Guernsey. Een van de lastige aspecten van
het varen in dit gebied is het regelmatig optreden van mist. Jersey-radio geeft
daaromtrent wel verwachtingen, maar de verschijnselen zijn dikwijls zo
plaatselijk dat je er toch onverwacht mee te maken kunt krijgen. Zo varen wij
van het ene moment op het andere een dikke mistbank binnen. Er is vrij veel
scheepvaart van voornamelijk veerboten. Wij zien ze niet maar horen ze wel en
gaan er maar vanuit dat zij ons wel zien. De kardinale boei Lower Heads, die ten zuiden van
Herm droogvallende rotsen afdekt, zien wij ook niet. Wij zouden hier 35 graden
koers moeten wijzigen om St. Peter Port aan te lopen, maar de AP geeft andere
informatie Uit nadere bestudering van de stroomgegevens blijkt dat wij zo
ongeveer dezelfde koers moeten blijven sturen en dat de stroom ons in de
gewenste richting brengt. Een vreemde gewaarwording, vooral ook omdat we
absoluut niets zien. Wij zeilen zeer behoedzaam door en blijven onzeker totdat
wij de mistbank uitkomen en recht voor de haven van St. Peter Port blijken te
liggen! Ik navigeer nog altijd 'ouderwets' en laat mij daarbij
controleren door de AP, die destijds als extra veiligheid is aangeschaft. In dit
geval heb ik de stroomrichting en sterkte verkeerd geïnterpreteerd cq.
onderschat. Ik twijfelde aan de juistheid van de AP en dat dwong mij om opnieuw
de te sturen koers te berekenen. Onnodig te vermelden dat dit apparaat zich als
veiligheidsinstrument wel bewezen heeft. Wij vonden Guernsey en dan met name St. Peter Port erg sfeervol en
gemoedelijk. Dit in tegenstelling tot Jersey, dat een stuk commerciëler en
zakelijker op ons over kwam. St. Malo in Frankrijk was vooral duur maar wel de
moeite waard. Voordat de lange oversteek naar Ramsgate zou beginnen, namen wij
nog een kijkje op Herm. Herm ligt op zo'n 3,5 mijl afstand van St. Peter Port. Heel dichtbij dus
maar wet lastig aan te lopen. De aanwijzingen in de Channel Islands Pilot van
Malcolm Robson vormen een onontbeerlijk hulpmiddel om veilig tussen de her en
der verspreid liggende rotsen naar een ankerbaai op Herm te varen. Er is
weliswaar een heel klein haventje, maar dit valt geheel droog. Wij kozen voor
prima anker grond vlak bij de Rosaire Steps. Net als op de wadden, is het ook hier weer een leuke gewaarwording hoe alles
om je heen droog valt, terwijl het enige stukje diep water zich in een beperkte
kring om de boot bevindt. Jammer dat er druk veerboot verkeer naar de 'Steps'
plaatsvindt. Dagtoeristen worden om de haverklap afgezet of juist weer
opgehaald. Het lijkt de Marken-express wel. Onze landingsplaats is ook bij de Steps. Door het komen en gaan van de
veerboten zijn wij wel gedwongen om de rubberboot zo'n 10 meter hoger op de
rotsen te 'stallen'. Het eiland bleek zichtbaar aangetast door de langdurige
droogte. Ook hier slechts enkele woningen en winkeltjes, doch duidelijk met een
meer toeristischer inslag dan op Sark. Diverse verbodsborden bepalen wat wel en
wat niet mag. Aan de (Iage) noordzijde zijn prachtige zandstranden te vinden.
Wij beperkten ons tot een flinke wandeling op het (hoge) zuidelijk gedeelte en
besloten de dag met waf snorkelen rand de boot in glashelder water. Over de thuisreis kan ik kort
zijn; snel en probleemloos. Zoals elk jaar is onze laatste zeedag een dag met
veel wind en regen. De laatste 30 mijl naar IJmuiden worden al planerend met een
ZW wind Bf.7 in de rug afgelegd. Wij vonden dat een aardig besluit van een
vakantie die zich kenmerkte door gunstige wind met alle dagen volop zon. Wij gebruikten de volgende boeken en kaarten: MacMillan Nautical Almanac voor haveninformatie en stroomgegevens Channel Islands Pilot van Malcolm Robson. Deze pilot bevat een schat aan
informatie, met gedetaileerde kaartjes, stroom- gegevens en peilingen met
landkenmerken om veilig tussen de rotsen te navigeren Classic Passages van Yachting Montly vanwege de
prachtige toto's Nederlandse kaarten 1801 en 1035 Noordzee Engelse kaarten 323 en 1892 Dover Strait Stanford kaarten 1 en 7 English Channel Stanford kaart 16 Channel Islands Franse kaarten 1014, 534 en 535 het gebied van Cherbourg tot St.Malo De oplettende lezer mist in dit rijtje gedetailleerde
kaartinformatie van het kustgebied tussen Oostende en Duinkerken. Dat klopt en
is inmiddels bij ons aan boord aangevuld met de Imray C30 Yachting Chart Thames
to Belgium and Holland. Henny van Oortmarssen. Naschrift redactie: het
begrip 'race' is misschien niet een ieder bekend. Daarom de definitie uit 'the
Oxford Companion to Ships and the Sea': zeer sterke en verwarde stroming die
ontstaat op plaatsen waar het water langs een kaap of door een vernauwing
stroomt of waar verschillende stromingen elkaar kruisen of een gebied waar door
een ongelijke bodem hevige brekers voorkomen.
Henny van Oortmarssen
|